tisdag 17 juli 2012

Learning by doing!

Idag blev en lång dag på havet, vi stack ut vid 12.00 ca och hade finfin segling fram till middagstid då vi ankrade utanför Östra Klubba o käkade smörgåstårta. Vi kokade även kaffe på vårat fina spritkök och både jag o Linus han prova pissa på dass=) Sedan lättade vi ankar och snurrade runt vid klubba och                                            Fjärdgrund tills Oskar var redo att mönstra på. Då gick vi mot Segelbåtshamnen i Obbola för att hämta han. Kusin Malin o hennes kompis Lina ringde o ville hänga med ut också så vi väntade in dom så var vi helt plötsligt 5 i båten. Vi lämnade Segelbåtshamn vid 19 tiden och jag tror vi var ute typ 2.5 timmar iaf. Det blev en väldigt fin tur o mycket roligt med lite mer folk, kul att ni ville haka på=)

Efter att vi lämnat Oskar, Malin o Lina så körde vi motor till Östra Klubben igen för att koka lite korv och få i oss lite kaffe. Det blev succé, mkt gott=) Vid 23.00 tiden så lämnade vi Klubba för att börja segla hemåt. Vi försökte kolla runt lite efter fyrljus och div. bojljus o orientera oss, det är rätt svårt faktiskt att känna igen sig, även om jag är väldigt van havet runt Obbola/Holmsund. När vi skulle in mot Patholmsviken så blev det rätt byigt och vi fick snabbt lära oss en läxa, reva o ta in segel i god tid och ha inte bråttom. Vi måste ta allt försiktigt och lugnt när vi inte seglat mycket med varandra. Vi hade vissa problem att reva seglen men det hela slutade gott då vi startade motorn och tog rätt beslut. Det bästa är att det blev lite som en väckarklocka för oss, så att vi påminns om att vi måste vara noga o prata och förklara för varandra. Och ta allt lugnt och försiktigt, vi behöver inte pressa båten som om det vore tävling. Samtidigt så lär man sig av sina misstag, och man lär av att prova. Learning by doing!

Iaf så var vi inne i Hamn vid 01.00 och vi har tillbringat 13 timmar på båten, nu är klockan 02.00 och jag är så trött så jag kan nästan inte tänka vad jag skriver på bloggen. Dessutom så gungar det för mig, haha! =)

 Gött me kaffe o sol!


 Lutade rätt bra här, 25-30° och en 6-6.5 knop!

 Linus diskar medans kaffet kokar.
 I Segelbåtshamn i väntan på Malin o Lina.


 Korvätning.

Hemma tryggt i hamn igen efter 13 lärorika timmar! puh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar