När vi skulle lämna Sundsvall så kollade vi igenom båten och fann att kölsvinet var fyllt med diesel(iaf ett par liter) så genast fick vi börja felsöka hela bränslesystemet. Vi kom fram till att det var kranen till ena tanken som läcker och beslutade att stanna i Sundsvall tills nästa dag för att gå på Clas Ohlson o köpa vulktejp. Det är i princip omöjligt att montera ner tanken då den är full så vi vill köra slut på dieseln först. Efter att vi dagen därpå handlat vulktejp och tejpat så märkte vi även att luftningen verkade läcka även den. Vi skruvade dit ett till klammer och nu verkar systemet tätt.
Vi lämnade så Sundsvall och seglade ca 24 timmar på kryss, satan så less vi blev på kryssbog, så till slut startade vi motorn och körde sista timmen in till Söderhamn. Vi körde faktiskt aldrig in i Söderhamn, det var så lång farled in att vi anlade Sandarne båthamn. I Sandarne sov vi gott samt att vi dagen efter passade på att duscha o tvätta kläder. När vi sedan skulle lämna Sandarne på kvällen så var det kuling varning vilket sedan drog mer norröver, så vi fick 4-9 N-NV. Många i hamnen verkade rädda när vi skulle iväg men väl ute på sveriges "Biscaya" (gävlebukten) så möttes vi av ett enormt lugn, vi seglade på i god fart på akterliga vindar ett par timmar och havet var hela tiden väldigt lugnt. Sen helt plötsligt började det sjöa och blåsa så in i helvete.
Vi fick faktisk typ 10 timmar riktigt jobbig sjö, vilket även resulterade i en ofrivillig jipp. Jippen kom sig av att vi hade akterliga vindar och väldigt stor sjö som gör det svårt att hålla kurs. Båten skär och trycks i sidled av de stora vågorna bakifrån. Råkar du då hamna lite väl mkt ur kurs och vinden kanske vrider sig lite så är det lätt att storseglet vill byta sida. När detta hände så fick vi naturligtvis haveri på 2 stycken segeltravare på storen. Efter detta haveri satte vi en preventer på storseglet, alltså en lina som håller bommen fast på samma sida. Seglatsen vi hade lagt från Sandarne var rätt osäker, vi visste inte riktigt hur långt vi skulle orka eller vars vi ville. Men efter ca 30 timmar på havet så kastade vi ankar och la till vid Arholma utanför Norrtälje. Efter en god natts sömn har vi nu kollat på storseglet och sett att det ej var segeltravaren som var trasig utan det var själva plastschacklet som sitter i travaren och som håller seglet. Så vi har nu satt dit 2 stycken vanliga rostfria schackel med ungefär samma längd på som de som var i plast. FIXAT=)
Nu ska vi baka en sockerkaka o dricka kaffe o planera fortsättningen=) Det ser ut att vara kuling här i ålands hav idag/kväll och imorgon(fredag) så risken är stor att vi blir kvar en stund. Det gör dock inte så mycket då vi har mycket småsaker att ta tag i på båten.
Mäktigt! =)
SvaraRadera/Olle
Oj oj oj så många gånger/dag som jag kollar bloggen. Ida säger att1g/dag får räcka. Jag tränar på det, inte så lätt!! Ni ser ut att ha det mysigt samtidigt som ni får lösa div problem som uppstår. Tur ni är skickliga. Gå inte ut i hårt väder. Please:) Kramar till er båda/Viktors mamma.
SvaraRaderaSatan villket dygn helt enkelt :) men galet nice läsning!/wobba
SvaraRaderaOj oj oj vad ni ska göra allt spännande! Tur ni är händiga!
SvaraRaderaHoppas ni får en trevlig vistelse i Norrtälje, ser ut som att vädret i södra Sverige är underbart!
Kram Isa
oj vad ni hunnit långt på så kort tid! snart lämnar ni sverige ju! vilken tur att det gick att fixa det som gick fel.
SvaraRadera