tisdag 8 oktober 2013

Portugal

Hej igen kära bloggläsare.

Vi har lämnat Bayona och seglat söderut för att komma till underbara Portugal. Vi hade sikte på Porto men tog oss första seglatsen till Pavao de Varzim. I Varzim gjordes inte så mycket då vi kom in rätt sent och dagen därpå gick vi ut direkt vi vaknade. Vi läste i hamngästboken att flera båtar skrivit väldigt gott om Varzim så det kändes lite tråkigt att inte hinna se det mera. Alla i receptionen på hamnkontoret var iaf väldigt trevliga, sjukt trevliga faktiskt.
Seglingen till Varzim var underbar, i början väldigt lugnt på havet. Vi körde motor i ett par timmar, vi försökte ett antal ggr sätta segel men vi hade inte riktigt lugnet att lunka fram i 1 knop då vi ville till Porto. Så vi körde hela morgonen tills vinden började komma mot på eftermiddagen då satte vi fulla segel och forsade fram i nära 8 knop på läns, helt underbart. Det är så skönt att segla för undanvind då man ej lutar och det känns inte att det blåser på på samma sätt.

Huslängorna är lagerhus för Portvinet, där man också kan smaka och få turer.

I floden ligger båtarna som man transporterade vinet från gårdarna till lagerhuset i Porto.
Linus fixade nytt grepp på ratten=)

Från Varzim körde vi ut på motor och satte sedan genuan för att guppa fram i 2-3 knop. Vi hade bara ca 13nm till Leixoes så vi kunde tat väldigt lugnt. Vi stödkörde även motor en del då vinden dog ut helt men då vi närmade oss Leix så tilltog vinden lite och vi kunde göra 4-5 knop på genuan mot mål. Väl inne i Leix möttes vi av kära Signe som vi träffat tidigare. Det blev ett skönt återseende. Vi sms'ade med Fria och dem skulle också komma till Leix. Efter att vi mottagit dom på bryggan så bestämdes att det skulle bli vin på stranden med solnedgången som fokus=) Mycket trevligt. Vi fick även sällskap av en annan svensk båt som kommit in samma dag. S/Y Nitassinan med Mikeal och Maria ombord. Kvällen blev mycket trevlig och vi han även med en liten middag på en restaurang på stranden. Jag kan säga att bättre sätt att fira sin födelsedag kan man ej önska.

Idag måndag väntandes vinprovning inne i Porto. Portvinsprovning! Det blev en fin dag i Porto då vi gick runt en hel del, försökte gå på museum som var stängt. Fikade lite och gick runt o hade trevligt. Vi hann dock bara med 1 portvinsprovning innan dem stängde, det räckte egentligen ganska bra, det var som att vara i italien i en vinkällare med tunnor och flaskor hängandes. Mycket härligt. Man fick prova ett vitt och ett rött portvin, båda var goda men det vitare var lite mer syrligt och fräscht. Vi avslutade kvällen med lite mat o återvände sedan till hamnen. Utan Fria hade vi aldrig fått prova på detta, vi hade seglat förbi utan att titta närmare på superfina Porto. Så vi tackar Fria som lät oss hänga med på stan=) Nu siktar vi in oss söderöver, mot Nazare eller Peniche.

Övrigt så tackar jag för alla gratulationer på bloggen, tack så mycket.

1. Hallå ! Så mysigt ni har de å vilket fantastiskt fint ställe Porto verkar vara ett resemål att besöka i framtiden,ni får verkligen vara med om mycket många guldkorn .Ha en fortsatt trevlig resa å dag Kramar Linus mamma

2. Ser att ni kör lite motor då och då, hur mycket har ni planerat att köra med motor? har ni nu kört mer än vad tänkte? //Thomas

3. Vi har inte planerat att köra motor överhuvudtaget då vi har segel. Men ibland så blåser det inte och då när vi har legat och guppat fram i 1knop i någon timme så startar vi våran fina motor och kör tills vinden återkommer. =) Men jo man kan säga att det har blivit mer motorgång än vad vi hade önskat. Vi gick t.ex. kanalerna i Holland helt oplanerat. Vi kommer att fortsätta att köra motor så mycket som det krävs för att hålla tider.