söndag 19 januari 2014

Barbados

Hejsan bloggen igen.
Får väl dra hela historien bakom mitt lilla inlägg från sattelittelefon.
Det är nämligen så att de flesta som korsar atlanten seglar till Barbados först, alternativt vilken ö som helst och sedan skippar att ta sig till Barbados. Varför man gör detta är för att slippa segla mot passadvindarna (ca 10m/s konstant) samt atlantvågor och equatorialströmmarna.
Men inte Bri, det är inte så att vi söker en utmaning, absolut inte. Vi vill gärna att allt ska vara så lätt och njutbart som möjligt. Men nu råkade det vara så att våra kära vänner Johan o Isa skulle anlända till Barbados och det ville vi ju inte missa!!
Det kändes inte helt kul att gå ut utan en motor som känns i superskick samt en rigg där ena spridaren är lös som gör att vant och stag är för lösa.

Vi gjorde ett första prov och lämnade Crown Point som ligger längst till väst på Tobago men vi insåg rätt snabbt att det inte skulle gå då kryssvinklarna var antingen mot grenardinerna, möjligtvis St Vincent och åt andra hållet tobago igen…..vi skulle alltså inte ta oss mot målet i princip ett dugg.
Vi seglade så, och körde motor, in till Man Of War bay längst österut på Tobago, dit vi anlände efter att vi korsat atlanten. Vi fick verkligen kämpa för att ens ta oss dit, strömmarna låg på 3 knop ungefär rakt mot oss samt vågor.
Vi kastade så ankare i MoW bay för att sova och ta oss en funderare.
Vi beslutade direkt att vi inte ville ge upp förrän vi gjort ett försök till och vi tog dingen in till strand för att försöka få tag på lite diesel. Efter att betalat 150 kr fick vi åka med en kille till macken och tanka 45 liter diesel för 75 kr och sedan åka tillbaka. Shysst pris på diesel!!!! Vi försökte så få ner en ny väderfil för att se om vi skulle få bättre vindar men det gick ej så det var bara att dra upp ankaret och segla ut.

För att göra resten av historien kort så var det jävligt tungt att ta sig till Barbados. Friska vindar på runt 10 m/s rak motvind, runt 3 knops sidoström samt bra fina vågor rullandes rakt mot oss. Vi åkte motor en stund för att komma ut en bit från Tobago. Vi fick dock pusha så hårt med motorn för att ta oss framåt i 1-2 knop att till slut flög remmen (troligtvis var den lite dåligt spänd, då vi ej sträckt den sedan vi korsat atlanten och vi satte dit en helt ny innan vi korsade). Remmen driver ju vattenpumpen så kylarvätskan kokade direkt och rann ut en del ur expansionshålet. Japp kul tänkte vi o man blev lite nervös. Satte dit gamla remmen som vi sparat o hissade seglen för att segla.
Seglade i 15-20 timmar i hyfsad vinkel mot ön. Dock blir den sämre och sämre hela tiden då vi har equatorialströmmen som pushar oss 3 knop i sidled västerut hela tiden så vi har en helvetes avdrift mot mål. När vi är 45nm från Barbados och mycket mer västerut än vad man vill så chansar vi och startar motorn. Vi tänker att antingen kan vi segla vidare och hamna mitt emellan St Lucia och Barbados för att sedan försöka kryssa åt andra hållet ut mot strömmarna. Eftersom vinden o vågor kommer rakt mot oss måste vi nästan gå förbi Barbados för att kunna lägga oss på en kryss mot ön som funkar. Vi provar motor alternativet istället. Vi får trycka på rejält och gör 1-2 knop framåt här hela vägen till ön. Jag blir nervös för att den ända rem vi har ska gå sönder och göra motorn okörbar, eller att dieseln ska ta slut.
Skulle vara så skrattretande att behöva kryssa i detta elände, speciellt med trasig rigg då man inte vågar ha uppe fulla segel och trycka på gärnet. Det hade nog tagit 20-30 timmar till att kryss in till ön än att köra motorn, om det överhuvud tagit gått med denna båt.
Vi anländer iaf Barbados i gryning efter 45 h ute, på en sträcka som bara var 120nm. På atlanten gjorde vi ju 160nm på ett dygn som bäst!! Det är ändå rätt bra gjort men utan motorn hade vi nog vart ute minst 1 dygn till eller fått vända och gå mot nån annan ö.

Gamla remmen sotar litegrann…..tammefan inget kvar av den nu!! =)

Tyvärr verkar det inte finnas någon hamn här. Vi var verkligen sugen på att fixa med båten, vi får en del grejer levererade av Johan o Isa. Men vi får ta det allt eftersom. Nu ska vi vila och vänta in deras plan som landar på måndag.

Man får åka dinge in i en kanal, och sedan är man inne mitt i stan, perfekt=)

Jag håller för övrigt på med en atlantfilm som snart är klar så ni får se =)