onsdag 19 februari 2014

Carriacou, Union Island och Tobago Cays

Grenada blev en trevlig vistelse. Vi hann fixa med Bri välidgt mycket och hon känns nu i fint skick igen. Vi hann också träffa några vänner på en norsk båt som vi umgicks lite med på andra sidan atlanten. Vi träffade också ett skönt ungt svenskt par som bjöd oss på mat. Dem verkar supertrevliga och vi hoppas få träffa dom igen. Vi lämnade Grenada samtidigt som dem, dock seglade vi bara i typ en 30 minuter innan vi skulle kasta ankar igen för att snorkla på undervattensskulpturer som finns på Grenada. Dem skulle segla upp till Martinique. Så vi vinkade adjöss på havet och hoppas att vi återses längre fram.

Snorklingen var supercool, verkligen riktigt jävla cool. Vi såg nog dem flesta om inte alla skulpturer och det är riktigt grymt. Vi lagade sedan risotto och käkade kex o ost under kvällen. På morgonen seglade vi iväg och lämnade Grenada med sikte på Carriacou. Underbar seglats där vi kryssade hela vägen. Riggen kändes bra förutom att vi behöver spänna lite mer. Vi var inne och droppade ankaret utanför Hillsborough innan solen hann ned. Vi utforskade aldrig Carriacou mer än att dagen därpå åka in o klarera ut från Grenada. Vårt mål var att segla till Union Island som ligger typ 7 distans norröver.  Denna segling var helt fantastisk, grunt vatten, grönt vatten=), närliggande öar överallt, bra vind och väldigt väldigt nära. Alla seglatser skulle vart inom 10nm=) Vi var framme tidigt på dagen och det var bara att ta dingen iland och klarare in för hela grenardinerna. Vi gick runt ytterst lite och internettade litegranna sedan var vi i båten resten av dagen o kvällen. Vi såg ingen båt vi känner. Vi beslutade också att gå till Tobago Cays nästa dag då vädret såg ut att bli lite lugnare.

Tobago Cays var ett fantastisk ställe, en 3-4 öar som ligger innanför ett stort rev som ser ut som en hästsko typ. Helt grönt vatten och en 2-3 meter djupt där vi låg! riktigt shysst. Vi snorklade hela dagen, både runt båten och borta vid en liten strand där det skulle vara mer sköldpaddor. Och det kan jag lova att det var. Såg väl ett 20 par sköldisar och 2-3 rockor. Det var lite mindre fisk men en del såg man. Vi landsteg ena ön och där såg vi stora ödlor och landsköldisar. Fränt!! Vi blev också tvungen att pynta vår dinge med en svensk flagga efter att vi såg en dinge med norsk flagga åka omkring! =)
Tobago Cays var verkligen allt man hoppats på att få se, hade lätt kunnat snorkla där en stund till. Men samtidigt så har man som sett det på en dag tyckte vi och vi vill gärna komma ikapp lite seglare att umgås med. Så vi seglade efter en natt vidare mot Canouan där vi nu är. Här verkar allt lugnt och fridfullt. Det är bara en 10 båtar som ligger här och inne på ön är de ingen vidare fart.
Vi har köpt hummer av en lokal kille som kom förbi med sin båt. Varken jag eller linus har provat det och de ska bli spännande. Känns lite läskigt då dem är levande och jag undrar om det är lagligt med så små. Men nu har vi köpt dem och har kokat 4 stycken snart. Ska bli en smarrig middag hoppas jag. Imorgon seglar vi vidare mot Bequia och ligger där en natt iaf.

Vi får se vart det bär av efter det.