torsdag 1 maj 2014

St.Maarten, BVI, Hemfärd

Vår tid i västindien håller på att ta slut. Dagen då vi ska korsa atlanten igen närmar sig med stormsteg.
Nu har vi därför legat 10 dagar på St.Maarten och bara pysslat med båten. Vi har mestadels legat på ankare men även en natt i hamn. Vi har försökt göra Bri så redo vi bara kan. Det är mycket som behöver göras efter denna tid i västindien. Alla saker slits väldigt mycket av solen och saltet. Vi har haft lite mera otur och blivit tungen att köpa ny vhf samt ny ljuddämpare till motorn. Annars är det mestadels mindre saker som gjorts, tex filterbyten o oljabyten i motor, byte av en del tågvirke, påfyllning av gasol osv. Mestadels är det dock kontroll av båten som görs.
Vi har vart o storhandlat mat o bunkrat mera dieseldunkar för bränsle, det som fattas är allt färska som vi köper strax innan vi åker.

Vår flagga är inte längre så fin så fick bli en ny!
Lite mer diesel alltid bra på hemvägen.
 Firade påsk med god laxtårta, nubbesallad, svensk snaps samt blåbärspaj med vaniljsås=)

Blev tvungen att köpa ny ljuddämpare till motorn, även nyservad!

På kvällstid efter allt arbete har vi fortsatt roat oss med matlagning och vindrickning. Vi har åkt dinge till frankrike o käkat på restaurang samt vart på flygplatsen här på Sint Maarten och kollat in flygplanen när de lyfter o landar väldigt nära en badstrand(för de som är intresserade kan ni söka på youtube på denna flygplats och titta när planen lyfter, det är mäktigt)

Då St.Maarten inte är super trevligt och vi inte vill avsluta vår vistelse i västindien här så bestämde vi oss för att segla mot BVI (British Virgin Island) och få några sista härliga naturupplevelser. Vår vän Boran är dessutom i BVI och en del norska båtar vi umgåtts med så det skadar ju inte.
Vi seglade så ut från St.Maarten med utspirade segel på en ganska lätt läns och hade då ca 80 nm framför oss till Virgin Gorda. Vi seglade över natten och var framme tidigt på morgonen på norra sidan av Virgin Gorda. Vi gick in i en stor lagun och la oss på ankare utanför Gun Creek för att klarera in. Vi spenderade två kvällar på detta ställe innan vi bestämt oss för att segla till sydspetsen på ön och kolla in "The Baths" som tydligen skulle vara bland det bästa på BVI att se. Med bara ett par distans och väldigt lätt vind så motorseglade vi dit. Vi spenderade sedan dagen med att snorkla och klättra i denna supervackra natur. Det är kalkstens formationer i vattnet och på land som är mycket spektakulärt att titta på, framförallt i vattnet.

Vi träffade även vår vän Boran igen här på baths och dem gick vidare till en ö som vi också hört talas om vid namn Salty Island. Så dagen därpå lättade även vi ankare och gick dit. Vi hade läst att det skulle finnas ett stort vrak att snorkla på.
Vi spenderade ett par timmar med att dyka på detta vrak. Det var tydligen en av dem första stålbåtarna med master. Hon hade legat på ankare längre in i BVI med slitit sig i en orkan och förlist nån gång på 1800-talet. Att dyka var otroligt läckert och vackert även om själva vraket var i mycket dåligt skick. Det man kunde se var en bit av aktern och hela skrovet samt propeller och lite av axeln, samt en jävla massa vrakdelar.
Efter snorklingen bestämde vi oss för att gå iland och försöka ta lite salt med oss då det skulle finnas en saltpöl samt att vi ville klättra upp på ett av bergen för att få njuta av lite vin o utsikt.
Vi lagade sedan en svingod middag som var crêpes med svampfyllning, och inte vilken svamp som helst utan torkade kantareller från sverige. Riktigt smaskigt!

Dagen därpå kastade vi loss för att gå till Road Town och kolla in hamnar samt fylla vatten och dylikt. Vi fick plats i en av marinerna som dock är dyr och inte så kul, men det verkar inte finnas så mycket alternativ för oss här på BVI.
Vi ville jättegärna kolla in staden och varuhusen för att hitta något bra ställe att handla de sista varorna på. Samt att vi var sugna på att boka hamnplats så man inte blir utan de sista dagarna innan vi sticker. Så efter allt detta var avklarat dock utan framgång med hamnplats så stack vi mot Monkey Point för vår sista snorkling i karibien. Snorkligen var skitdålig, med grumligt vatten och inte alls så rolig bottenmiljö men tur är det att de andra snorklingarna på BVI vart så bra. Vi fick iaf njuta av livet på svaj med goda middagar och nån flaska vin tillsammans. Vi har även passat på att skrapa ren botten från beväxtning då vi nu bestämt att lämna 1 maj.

Det som nu kvarstår är ett par sista dagar i hamn där de sista förberedelserna består mestadels av handling, städning och tvättning. Samt kontakt med alla hemma, uppdatering av blogg, ringa försäkringsbolag osv….
Vi har nu legat i marinan Village cay i 2 nätter och grejat och umgåtts o snackat med alla vänner o nya bekantskaper. Det är superkul att vi, panta-rhei och båten anna seglar iväg samtidigt.

Vi kommer uppdatera bloggen som vanligt dagligen med position o diverse samt att vi nu har en annan mail där vi kan bli nådd. Dock så får det ej skickas några bilder eller logotyper eller annat, helst bara ren text då vi använder satellittelefon för uppkoppling. Adressen är bri813@gmn-usa.com,, annars kan det skickas sms som vanligt till satellittelefon och då är det bara följa instruktioner på hemsidan.

Nu KÖR vi!!! ses på azorerna