torsdag 19 september 2013

Camarinas, Finisterre o Muros

Vi lämnade Coruna med sikte på Cap Finisterre. Vi gick dock bara 36sjömil till Camarinas då det var total tjocka vilket är så tråkigt att segla i då man inte får se det vackra landskapet man seglar efter. Väl i Camarinas fick vi äntligen prova ligga på svaj med vårt fina 20 kg Delta=) Det kändes tryggt att fälla det stora ankaret och även om man sov lite oroligt pga att det var första svajjliggning så var det ändå trygg känsla på ankaret!
Dagen efter så stack vi iväg runt 10 på förmiddan med sikte på Finisterre, det är väldigt nära så efter 19 mil var vi framme. Härliga nordliga vindar hade vi och vi fick segla för undanvind, mycket avkopplande. I Finisterre ankrade vi inne i viken utanför en stor strand. Det kändes att ankaret tog riktigt fint i sanden. Vi tog dingen in i land för att dricka en öl o kolla läget samt handla lite mat. Eftersom det var söndag så var affären dock stängd så efter en tur längs stranden då vi plockade några exemplar snäckor så återvände vi till Bri. Vi beslutade att dagen därpå gå ut till själva udden, Cap Finisterre, End of the ancient world, Forna världens ände. Vi rodde in dingen till stranden kommande dag och började gå. Det blev en fin dagsutflykt. Själva världsänden var väl egentligen inte så speciell i mina ögon men det var fint och kul att ha sett. Vi fotade en del och samtalade in nått nytt ljudbloggs meddelande. Av någon anledning så fick udden mig att tänka på filmen "13th warrior (13'e krigaren) och det blev några tankar kring nordbor, vikingar och oden=)
När vi sedan gick genom staden så stannade vi på en krog o käkade en något besviken middag men som ändå gick ner utan tvång. Det var en rätt tråkig och grå köttbit utan krydda med pommes! Sedan blev de en film i båten innan sängdags, vi såg "Cloud atlas" som vi bägge tyckte var väldigt bra men budskapet var lite svårt att fatta och ibland hade man lite svårt att hänga med utan svensk text. Det var en typ rysk utgåva av filmen så det var en del rysk text som man inte förstod.

Dagen därpå seglade vi på nordliga vindar vidare på både läns och halvvind till Muros. Också en väldigt kort etapp på bara 14nm. Det är så skönt att alla stress nu är borta efter Biscaya. Man kan ta det väldigt lugnt framåt och njuta fullt. Vi planerar ingenting nu nästan utan vi tar var dag för sig vilket är super.

Fint hamnkontor där man kan sitta och surfa både på den lilla utegården men även inne i små fina rum.

Muros är väldigt trevligt liten ställe. Mysig stad och mysig hamn o hamnkontor. Det är en lugn och skön stämning här och vi kommer bara att slappa och fördriva dagarna med lite arbete på båten samt nöjen iland. Vi fick återse några svenska vänner och även 2 norska båtar som vi tidigare sett och pratat med. Vi följde också med det svenska paret ut och käkade vilket var supertrevligt. I Muros stannade vi 3 nätter och ska nu segla vidare mot nästa vik alternativt att vi bara går längre in eller tvärs över denna vik som vi ligger i.

Vi hörde av oss till försäkringsbolaget då vi upptäckte skadan på vårt roder, dom var mycket otrevliga då vi ringde och lite småsur. Vi blev hänvisade att göra en skadeanmälan på hemsidan. Så vi gjorde en bra redogörelse av det vi tror har hänt med bilder före o efter. Jag fick dock till o med bli lite arg på telefon senare för att han på försäkringsbolaget skulle mjukna o sluta vara så otrevlig o sur. Nu är allting ordnat iaf och vi kommer få betala 3500 kr som självrisken är. Känns faktiskt bra men det bästa är att jobbet såg ut o ha blivit bra utfört. Linus har även fått svar från CTEK och det kanske ordnar sig då vi kommer till Lisboa i Portugal där det finns en återförsäljare. Vår navtex fortsätter att bråka med oss men det ordnar sig nog.

1. Trevlig läsning efter en sådan regning dag i Hörnefors/Thomas

1. Tackar!
      Ja det är väll inte heller någon tröst att säga att vi hade 27+ och strålande sol idag:) Kul att du kommenterade inlägget!

2. Här i Obbola öser regnet ner i kväll men man gläds åt att ni nu får njuta av lite värme och lite lugnar tempo.. Ser väldigt mysigt ut på era bilder. Forsätt å njut av Spaniens kust!! Vi hade en trevlig kväll på Lottas med Linus föräldrar Karin och Hansa. Vi firade er överfart av Biscaya med god mat och dryck. Jag ser framemot nästa gång vi skall träffas och fira!!!Många kramar fån Viktors mamma. PS Mizzy hälsar också/hon gillar inte regnet!!

3. Kul läsning! :-)
    Inte det minsta avis ;-P
    Här är det regn och rusk.
    /Petter

4. Ja som alla tidigare påpekat e man så klart avis som fan! Fast än ja hatar å resa :) Här på teg vaknade man nämligen till 4 grader kyla :) fortsatt lycka till å ta hand om er!

5. Va kul det är att följa er resa, när man läser så känns det lite som man är med om era äventyr. Lycka till i fortsättningen! Anders & Helén (Anders Båt & Bilsömnad)