torsdag 26 september 2013

RÍA DE AROSA

En hel Ría framför oss att utforska.

Det ska bli lugna vindar och även en del stiltje enligt GRIB filerna, det ska även bli sydligt och väldigt vridande vindar. Så vi passade på att gå på dem nordliga vindarna medan dom fortfarande var stabila. Vårt mål var nästa vik, Ría de Arosa. Som vanligt riktigt skön segling med halvvind ut från Muros i 6-6,5 knop sedan la vi oss på läns med utspirad genua och stor för att surfa fram i 5-6 knop. Otroligt skönt.. Vi sätter alltid en preventer(tåg som låser storbommen och förhindrar den från att byta sida) på storseglet nu för att förhindra mer skador. Även om det inte behövs så ofta så är det lätt att sätta en. Efter att vi rundad själva udden för att gå in i viken så fick vi kryssa på en alltmer avtagande vind så till slut startade vi VETUS och körde dom sista 3nm in till Monte Castro. När Bri väl var fast vid bryggan så gick vi upp för att klarera in oss vilket hittills på resan i princip vart att betala sen är det klart. I Coruna, Muros och nu Castro har man fått fylla i ett litet papper vilket tar 2 minuter, sen tar dom ibland kopior på pass o certifikat. Väldigt enkelt men förmodligen kommer det bli jobbigare framöver. Efter inklareringen var klar gick vi o tog en öl sen återvände vi till Bri för att göra egna quesadillas. Vi gjorde först vanliga tortillas, som vi gräddade i stekpannan. Sen fyllde vi några med blå mögel ost och parmaskinka och några med blåmögel ost och äppelmarmelad/sylt. Vi vek sedan ihop dom och vände en kort stund i stekpannan. FÖRBANNAT vad gott det blev. Vi avslutade kvällen med lite musik, film o en skvätt likör.

Vi försökte göra ratten mer greppvänlig i Coruna men vi hade för lite lina=(
 På väg in i Monte Castro i Ría de Arosa.
 Linus provar dingen med motor=)
 Svenska båten ASH.

Jag försöker klippa mig själv, rätt svårt i nacken!

Dagarna går ihop och det är svårt att komma ihåg det som händer, ibland händer det inte så mycket heller. Vi kastade iaf loss från Castro och gick för motor mot Caraminál som ligger längre in i samma Ría (vik). Väl där inne möttes vi av ASH, en annan svensk båt som kommit just innan oss och låg för ankar. Vi la oss bredvid dom också för ankar. Det var stekande sol ute så det dröjde inte länge förrän jag var tvungen att bada. Jag passade på att försöka dyka ner med cyklop under båten och kolla lite vilket var svårt. Efter den snabba badningen så tog vi dingen in till land för att ta en bärs. Vi bytte ställe för en till öl och hade just tänkt gå då vi fick ASH´s trevliga besättning som sällskap. Det hela slutade med god mat ute, musslor, pimientos (grön peppar typ som är stekt i olja och salt), lufttorkad skinka, mini bläckfisk, omelett samt andra goda tilltugg. Vi hamnade senare på kvällen ombord på ASH där vi hade trevligt långt in på morgonen.
Det tog en dag att bli kvitt spriten för dagen efter gjordes inte mycket annat än sova och film. En trevlig påknackning på skrovet dagen efter denna slödag resulterade i att vi var bjudna på middag ombord ASH. Mycket trevlig och god tacos avnjöts i gott sällskap. Vi avslutade kvällen med att göra egna pimientos i Bri innan vi somnade till en film. Morgonen därpå möttes vi av regn vilket gjorde att vi låg i sängen ganska länge tills solen började visa sig ungefär mitt på dagen. Då passade vi på och lätta ankar och gick för motor rätt över Ría´n till Villa Garcia. Där ligger vi nu i hamnen och ska avnjuta lyxen med dusch, internet och land. Vi kommer kanske flytta ut på ankar annars ligger vi här 1-2 dar innan vi ska försöka ta oss mot Vigo och Baiona. Vi ska även hinna med att byta olja i motorn. Samt att vi har haft planer på att göra musslor och kanske även nån räktoast eller avokado halva med räkor o dyl. på.

Då jag antecknar lite varje dag o ibland skriver mer så kan det bli lite konstig tidsordning i bloggandet då internet inte alltid finns. Jag försöker alltid ta vid där förra inlägget slutade dock, så det borde inte vara så krångligt att hänga med.

1. Torsdag och uppdatering lite som julafton :) ni tycks inte enbart behärska segling även mat o livsnjutning ligger i kunskapsbanken//Thomas

2. Asså fy fan! :) ja som va avis innan... Den där maten hade ja ju inte tackat nej till! Men ni e ju verkligen värda det :) galet nice läsning denna gång... Blir å inhandla italienskt i helgen! Hare gött!

3. Klarera in? Är inte dessa länder med i EU?

4. ¡Qué suerte tú hablas español, Victor! Es muy divertido y interesante leer el "blog". ¡Buena suerte en el futuro también! Eva

5. Hej! Hittade er blogg via Fria:s. Vi har precis köpt en Malö 38, en likadan som Maria och Erik har, och som vi hade tänkt utrusta för långfärd så vi följer en del långfärdbloggar med stort intresse, och nu kommer er att hamna i den skaran! Kolla vår om ni har lust, www.vega445.blogspot.se. En kul sak är att ni hade tagit ett kort på Ash, vars båtplats bara ligger 50 meter från vår. Vi såg dem förbereda sig i våras, men har inte sett dem på ett tag och undrade var de hade tagit vägen! Vet ni om de har någon blogg? /Magnus och Lotta

1. Hej. Vad trevligt=) Jag kommer följa eran blogg!
      Ash har faktiskt en jättefin hemsida med adress: sy-ash.se
      där kan man klicka sig vidare till bloggen om långseglingen.