söndag 18 augusti 2013

Amsterdam

Vi vaknade sent i Groningen och efter att vi gått en sväng och handlat så var klockan så mycket så vi förstod att vi inte skulle hinna så långt på kanalerna innan de stänger broarna. Men vi gav oss iväg iaf och hann 3h  längre bort till Reitdiep. En mycket trevlig liten hamn som låg häftigt till, det är som att du byter vägar och parkeringar mot kanaler och hamnar. I Reitdiep passade vi på att tvätta ett par maskiner o käka bra mat innan det var dags att sova. Vi visste att bron ut från den lilla hamnen skulle öppna 9 nästa morgon så vi stack iväg då som första båt. Vårt mål var Leeuwarden som ligger ca 40 sjömil efter kanalen.
Vi lyckades komma fram till Leeuwarden exakt när han just öppnat bron för sista gången kl 20.59 (dom stänger 21.00) och vi gled in i staden och la till i sidan av kanalen. Det är synd då vi kommer så sent till städerna för man hinner inte göra något annat än äta/städa båten, duscha och sen sova. Eftersom broarna öppnar 9.00 så hinner man inte kolla runt nått på morgonen heller då vi gärna spenderar hela dagen på kanalerna för att hinna nån vart. Vi stack iaf iväg runt 9 och det var väldigt läckert att åka igenom staden, man hamnade mitt i centrum. Vid en del broar man åker igenom vill dom ha betalt och då svingar dom en liten sko med ett metspö till båten så får man lägga i pengar. Om du inte har jämna pengar så är det lugnt då visar du vad du har så lägger dom i växel innan dom svingar över den. Hela betalningen går fort då man gör det under den öppna bron när man passerar. Vi spenderade ett par timmar på kanalerna innan vi nådde den konstgjorda sjön Ijsselmeer där vi slussades ut i sjön. Sjön är egentligen en gigantisk vik som man har dämt med en yttre och en inre dam som går rakt över viken. Vi satte kurs mot ett ställe som heter Urk och satte efter en stund segel och fick kryssa i några timmar innan vi nådde Urk vid 21.30 tiden. Först lagade vi en jävligt god korvgryta med ris sen gick vi en snabbsväng och kollade runt innan vi gick isäng. Nästa morgon lämnade vi som vanligt vid 9 tiden och seglade mot Amsterdam. Det var en underbar segling med bra vind och varmt väder. Det är underligt att segla på denna sjö då det är så grunt överallt, för det mesta är det runt 3-4 meter. Vi var framme i Amsterdam marina vid 19.00-tiden och då betalade vi och la oss vid rätt brygga, käkade middag och gick en sväng runt marinan. Vi hade redan bestämt att ligga i Amsterdam minst 1 dag för att få tid att gå i stan så det var egentligen bara att hoppa isäng o se fram emot morgondagen.

Hela lördagen spenderades i centrum där vi kollade runt bland butiker och till sist gick vi på ett zoo o kollade lite djur. Det är sjukt vilken konstig stad det är. Amsterdam är känt som en av världens mest liberala städer där både lätta droger och prostitution är lagligt. När man går omkring i stan ser man små butiker överallt där du kan köpa droger och dylikt. Vi gick runt från 9 på morgon till ca 9 på kvällen, vi var riktigt slut i fötterna efter kan nämnas. Det är kul att ha sett Amsterdam och det är fint med alla kanaler i staden, men det är ingen stad jag skulle vilja besöka igen. Nu är det söndag och vi ska bestämma hur vi ska gå framöver. Vi har också städat hela båten, kanske vi hinner med att fixa några småsaker också. Bilderna tog 2 timmar att ladda upp så jag orkade inte lägga upp fler än några få matbilder. Får lägga upp lite kanalbilder vid ett senare tillfälle. På återseende.

Jävligt god korvgryta!
Carbonara

Espresso med skummad mjölk, mkt trevligt.

1. Åå dagens höjdpunkt! Bloggen är uppdaterad! Nu får man vara känna sig delaktig för en stund i ert äventyr, å det känns otroligt skönt. Ni verkar njuta av att laga och äta god mat. Härligt att se så fina bilder. Njut av livet. Kramar/Viktors mamma

2. En mysig rutt som man känner igen. Var bär det av härnäst?

3. Fantastiskt spännande och kul att följa resan på bloggen! skoj med bilder också. Sail on! /Coffe Wiberg

4. Fråga: Hur stark vind förväntar ni er när ni korsar över till sydamerika?
    //Thomas

5. Vad jag blir imponerad! Och vad roligt att läsa om era upplevelser! Det är nästan så att jag blir lite avundsjuk på er .... men inte när ni så småningom kommer till Biscaya eller Atlanten. Då kommer det nog att kännas bättre här på land i Obbola. Jag kommer att följa er tills ni är tillbaka! Lycka till! Ha så kul!