onsdag 7 augusti 2013

Kielkanal

Gick ut från Holtenau's gästplatser just bredvid kanalen och väntade tillsammans med ca 30 andra båtar på att slussen skulle öppnas för "spurtbooten". Vi gick väl ut vid 10 tiden och en timme senare drygt fick vi vit lampa vilket betyder kör. Alla båtar började närma sig slussen ganska sakta och lugnt, men rätt snart dök en tysk gubbe upp på taket av kontrollbyggnaden och började vifta och skrika. Tempot ökade och det blev som ett litet kaos då alla trängde in sig samtidigt och många körde fort. Gubben på taket fortsatte skrika på tyska något som vi kunde tyda som typ "fortsätt längre in, sportbåtar ÖKA farten osv". Det var jävligt stressigt och vi hann just så pass få fast båten , ta oss upp på mittkajen och skulle gå och betala, då började dom skrika igen "SPURTBOOTEN GO" och återigen skrek dom öka farten osv. VI snabbade oss betala 12 Euro och sen fick vi nästan springa till båten för att lägga ut och gasa på! En väldigt märkligt slussupplevelse, men det var riktigt kul. Det gick så fort att slussa pga att det är ingen nivåskillnad. Kielkanalen blev sedan ganska fort rätt tråkig, då man kör längs skogsklädda kanter och det ser i princip lika ut överallt. Vi körde på i ca 5 knop i 11 timmar tills vi nådde Brunsbuttel och kanalens slut. I Brunsbuttel slussade vi inte ut utan la till i en liten gästhamn/plats just bredvid slussarna. Vi ville försöka få tag i lite info innan vi lämnar kanalen för då man går ut är man i floden Elbe och där berörs man även av tidvatten som diffar inom 3-4 meter. Så det gäller att man går ut i rätt tid och rätt vind för annars kan man få starka strömmar och stora vågor att slåss med. Vi hade inte bestämt heller vart vårt nästa mål skulle bli så vi la oss bredvid slussen och sov. Vi spenderade 2 dagar i den lilla hamnen, en dag gick vi på stan, tog reda på info om tidvatten och dylikt samt även bestämde rutt.Sen fick vi vänta en extra dag på att tidvatten och vind ska samarbeta och vi förhoppningsvis kan ta nytta av lite extra fart.

Linus sätter på en påse på aktersnurran innan vi går kielkanal, inga otäcka oljespill på fel ställen! =P

I slussen är det flytbryggor längs kanterna och man förtöjer mot dom.

Så vitt vi förstod det en "havsdammsugare" som suger kanalen på slam.
Bri ligger i den lilla hamnen just bredvuid slussen ut ur kielkanalen, Brunsbuttel.
När tidvattnet drar sig undan står nästan alla båtar på land i denna lilla hamn. Sjuk kontrast mot hemma.

En kul grej som hände var att vi fick se vår stora inspiration till denna resa komma in och lägga sig för om oss.
Det var nämligen så att för typ 2 år sen kanske lite mer så hade vi snöat in oss på båtmodelllen Boström 31, mest för att den är bra pris på och har ratt samt att vi gillar utseendet och skrovet är ett stabilt svenskt varvsbygge. Vi sökte runt på internet om Boström 31 och hamnade på en blogg där 2 tjejer skulle segla till västindien i en B31'a. Vi har kollat deras sida säkert hur många ggr som helst och följt deras äventyr, samt följt deras äventyr efter det. Både jag och Linus har även läst boken som en av tjejerna skrev om turen, "Var är den riktiga kaptenen" som den heter. Jag har även mailat med en av tjejerna ang några småfrågor vi haft för vår resa. Det var denna inspirationskälla som seglade in i sin nya båt framför oss. Jag stog o diskade då jag fick syn på en tjej i en stilig båt, sen kollade jag på motorn som hängde på pulpet och såg att den var rosa och det stod "Volare" på den. PANG!, direkt insåg jag och sa till Linus, - Kapten Ingerup är utanför!. Vi blev så tagen av hela grejen att vi knappt vågade visa oss, när man läst så mycket om någon och följt någon så intensivt som vi gjort med hennes bloggar så känns det nästan som om man känner varandra. Man tror att hon på något sätt ska känna igen en. Så vi blev lite "starstruck" eller iaf väldigt blyga. Det var iaf väldigt kul att för 2 år sen av en slump surfade vi in på hennes blogg och nu surfar hon av en slump in framför oss på bryggan.

På onsdagsmorgonen klev vi upp runt 5 och satte iväg runt halv 7 tiden på morgon något försenad av slussen och våra båtgrannar som var lite trött. Vi han dock bara åka motor i 2 timmar med 9 knop över grund, till Cuxhaven innan tidvattnet vänder. Vi hade planer på att fortsätta vidare samma dag vid nästa högvatten men nu verkar det som vädersite'rna har ändrat sig och det ska blåsa kuling ikväll, uppåt 12m/s så vi lär bli kvar här nu idag/natt och gå imorgon (torsdag) på morgonen vid högvatten.

1. Men vad synd att ni inte pratade med er idol! Segla ikapp vetja. Hon skulle garanterat tycka att det vore roligt.

2. Jag tror det är ett lyckotecken! Hoppas ni stöter på henne lite längre fram så ni får en andra chans å prata med hon:)
    Kram Isa!

3. Men vadå pratade ni inte med dom??? Knaaaas! Jag håller med Gunnvor, segla ikapp! Så himla fin upplevelse ändå, vad är oddsen liksom! Det artar sig till en fantastisk resa för er :)
    kramar och gonatt! /syrran

4. Oj oj vad ni får vara med om! Det måste vara ett gott tecken att just den båten skulle lägga till vid er båt presic när ni befann er i den gäst hamnen. Jag tror att ni kommer att ses i en annan hamn:) det är tänkt att ni skulle iväg på denna resa och jag önskar och tror att detta blir en givande och utvecklande resa. Tänker på er varje dag:;) Kramar till er. / Viktors mamma.

5. Kusin Sophia Holmlund10 augusti 2013 kl. 19:17

Nu när ni kommit neråt i Europa måste det ju kännas som att det äntligen är på "riktigt". Känner ett litet styng av avundsjuka över den frihet det måste vara att bara ta sitt hem med sig och sticka när man tröttnat på en stad.
    Kram

6. Haha fan va skön läsning! Hoppas ni inte glömmer bort å äta gott å fortsätter baka goda kakor! Hare! /woppa