torsdag 29 augusti 2013

Englands sydkust

Vi lämnade Dunkerque bakom om oss seglade mot Dover. Då det är rätt strikta regler över kanalen och det var första ggn vi korsade dessutom har man tidvattenströmmarna att tänka på så startade vi motorn när vi var i höjd med Calais och körde motor och hade genuan uppe för att få bra driv framåt. Det är bara lite mer än 20 sjömil mellan Dover och Calais så det går fort. Vi fick besök av franska kustbevakningen som kom upp med sin jagare bakom oss och vi snackade en stund på vhf. Det var rätt dimmigt på kanalen och dom hade inte ais =p (automatiskt positions system) så dom kan ligga och lura i dimman. När man äntligen såg Dover komma fram i dimman var det mäktigt. White cliffs of Dover heter det ju och det är mycket vackert. Jag visste faktiskt inte att England skulle vara så fint och kännas så exotiskt. Har bara vart i London förut och detta var ju något helt annat. Vattnet är till och med grönt och vackert. Annars när jag tänker på England ser jag Thames bruna skitiga vatten framför mig. Vi kollade in lite av Dover på dagen och käkade fish n ships till middag. Ingen favvorätt men det är ett måste. Dagen därpå lyckades vi hitta en liten båtaffär där vi handlade några småsaker och ett par sjökort innan vi begav oss ut på kanalen igen. Först käkade vi Bri's paradrätt som är mors superrecept; hacka en hel purjo och stek, krydda med mycket curry. Släng i lagom mycket tonfisk, 1-2 burkar beroende på purjon. Avslutningsvis ska det i crème fraîche men ibland brukar vi köra mjölk o lite mjöl. Mjölkpulver och vatten går också bra=) Detta njuter vi till pasta med en hel del ketchup.

VI hade inget bestämt mål men det hela slutade med att vi kl 02.00 la till i Eastbourne marina efter en ganska hård afton. Det var ömse rätt kraftig vind och väldigt väldigt dålig sikt. Dimma och kraftfulla skurar, vi var väldigt blöta då vi kom fram. Jag fick to.m byta seglarställ för att jag var genomblöt. Vi hade flyt som vanligt med tidvattnet då vi var framme för det var som högst och slussen in till marinan var öppen. Vi avslutade kvällen med lite varm soppa. Vi vaknade runt 12.00 och tvättade en massa tvätt samt handlade mat och kollade in centrum här. Vi åt fajitas/burritos som vi lagat själv till middag, väldigt gott.

Vi har en del rutiner ombord bri. En morgonrutin är att Icona pops skiva ofta spelas då vi lämnar hamn, minst 1 ggn hela skivan men gärna/ofta 2 ggr i följd. Sen har vi det med Bri's paradrätt; curry tonfisken som äts relativt ofta. Övrigt kan nämnas att Paramore's senaste platta har gått varm dom senaste dagarna och den verkar väldigt bra faktiskt.

Vi lämnade Eastbourne vid 5.00 på morgonen och seglade på i 12 timmar på ett lugnt och varmt "Eastern English channel". Vi är Portsmouth nu och dessa vatten vi nu befinner oss i har man läst så mycket böcker om. Det är i mina ögon smått legendariska seglingsvatten vi är vid, kul=) Vi gick runt i Portsmouth en stund o kikade men var ganska tidigt isäng för att nästa dag gå tidigt. Vi fick en seg dag framför oss. Knappt någon vind och starka strömmar  vid "The needles" resulterade i mycket motor denna dag. Drygt som fan. Vi tog oss 70 distans till Portland där vi gick in av säkerhetsskäl för tankning av diesel då vi var lite osäker på mängden vi hade kvar. Tankstället skulle inte öppna föränn kommande morgon så det var bara att krypa ner i sängen då klockan var runt midnatt. Tankningen nästa morgon visade att vi hade mycket mer diesel kvar än vi trott och vi fick i 40 liter sen stack vi ut på havet igen.

Denna dag (alltså onsdag den 28 aug) bjöd inte heller på någon vind och vi har fått köra motor 7-8 timmar tills vi kunde segla i 6 timmar innan vi var framme i Dartmouth. Inget speciellt hände under turen mer än att vi kan konstatera att stereon verkar ha lagt av och Navtex (väderfax) vägrar ta emot meddelanden helt plötsligt. Vi ska imorgon kliva upp tidigt och segla de återstående 70nm till Falmouth där vi ska ligga och förbereda vår korsning av Biscaya. Hoppas det finns bra internet där också så kanske vi kan posta några bilder och svara på lite frågor. Vi har inte haft internet på länge nu utan jag får bittert uppdatera med telefon!

1. Fantastiskt trevlig läsning! Kul att få höra lite rutiner och vad ni underhåller er med:)
    Tråkigt att ni fått gå så mkt med motor, men snart vänder de säkert och ni få kanonvind igen:)

Ta hand om varandra! Vi börjar räkna ner nu tills vi träffad i januari.
    Bamsekram Isa

2. Kul att ni anlänt till england i båt. Kommer man med bil måste man köra på vänster sida men med båt är det tvärtom har jag lärt mej. Engelsmännen har lite svårt med det Så håll till höger o se upp för engelsmän på fel sida. Ha en fortsatt trevlig tur //Thomas

3. härlig läsning! riktigt avis. :) synd med stereon och navtex. ladda upp bilder så fort ni kan! :D /rasmus

4. Spännande, är bara lite långt mellan updates hehe /Mattias Karlsson

5. God morgon på er har just kommit hem från jobbet så långt ni har kommit de var ju inte bra med väderfaxen den måste ni fixa innan överfarten, kul med "mammas superrecept"de ska jag genast pröva på de brukar vara väldigt goda å bra ni inponerar verkligen med all god mat ni fixar ombord,ni är duktiga även där. Vi har bokat resan till Kanarieöarna nu LÄNGTAR till att träffa er snart ,var rädd om er KRAMAR Linus mamma

6. hej kus!
    rolig läsning som alltid, och ni verkar må!