måndag 12 augusti 2013

Holland here we go!


Vi blev kvar i Cuxhaven ett par dagar pga av hårt väder, men så fort det blev en väderlucka så stack vi och många andra båtar iväg på morgonen. Vi hade snackat en del med några finnar och den svenska tjejens (maria ingerup som la sig framför oss i brunsbuttel) kille, alla ville till Borkum. Vi blev lite sena på morgonen, då vi även passade på att tömma vår toatank, vilket fungerade perfekt. När vi väl var ute hade alla andra båtar fått lite försprång men vi hade alla inom sikt iaf. Dom pressade på för motor och vi seglade. Man såg att alla båtar gick mycket närmare land än vi och efter ett tag var dom borta. Så vi förmodade att dom inte orkade mer den dagen då det blåste rätt mycket. Vi seglade iaf på och till sist kom stiltjen, så vi startade motorn. Vi fick ett par riktigt fina timmar med motor. Linus hade vakt (styrde båten) och jag var inne och vilade o läste. Linus skrek dock flera ggr denna kväll så jag fick rusa upp. Han såg flera sälar, dom verkade jaga fisk och nån visade stolt upp en som han hade i mun. -VAL, skrek han sen, då vare bara springa upp för att få se val eller om det nu var en delfin. Jag fick även springa upp o kolla spöet då linus trodde vi hade på fisk, mycket riktigt så satt där en makrill! YES! fan vad glad vi blev för vår första ätbara fisk. När jag senare tog över vakten så fick jag skrika på linus. Vi vet inte vad vi såg men förmodligen nån typ av mareld. Det var ju väldigt mörkt ute men där båten bryter igenom vågor så blir vågkammarna och skummet helt grönt. Självlysande grönt, som något neonsken. Ibland var det väldigt starkt och ibland försvann det, det var som om det var fält man körde igenom. Väldigt väldigt sjukt kändes det och mycket vackert även om det inte var alltför mycket mareld. Vi kan då inte förklara det med något annat fenomen än mareld, men vi kan säkert ha fel. Vi fortsatte iaf mot vårat mål som var Borkum, klockan hann bli mycket men det lyckades vi tajma bra för tidvattnet skulle vara som högst då vi gick in, det var tillomed spring vilket betyder att det är högsta högvatten. Efter lite om och men med nattnavigeringen in till hamnen så lyckades vi kl 3 på torsdagsnatten lägga till vid Borkums marina. Vi gjorde upp makrillen och stekte den sen njöt vi den på mackor med aioli (lyxig som linus gjort) på och en god tysk kall starköl till. Fyfan vad gott det var, resans bästa hittills, det var mycket enkelt att somna efter. Vi vaknade på fredagen lite senare och då hade det hunnit bli högvatten igen som var påväg att sjunka mot lågvatten. Vi insåg ganska snabbt att Bri måste ha legat på botten den natten eftersom alla båtar började ligga på då vattnet sakta sjönk. Vilken tur tänkte vi att allt gått bra medans vi sov =) Då vi vaknat rätt sent på fredagen gjorde vi inte så mycket annat än att kolla runt litegrann och prata med hamnkapten, vi gick isäng rätt tidigt.

 Ganska stor skillnad på låg/hög vatten, detta i Cuxhaven.



 Oll Schwed betyder mycket troligt Old Swede, alltså Gammal svensk. Trevligt med lite gammel svensk!
 Det är mörkt om nätterna nu.
 Ovan en bro som öppnar för oss. Nedan ett par kanalbilder i Holland.





När vi vaknade lördag så blåste det som fan och vi insåg att vi inte ville gå ut, åtminstone inte utan att det mojnat framåt kvällen. Det visade sig bara öka i vindstyrka och när vi såg en annan svensk kille gå ut med sin havsfidra så insåg vi rätt fort att han tagit fel beslut. Han sa till oss, -vadå gillar ni inte hårt väder? Men chi fick han då hans storsegeltravare flög sönder o försegel totalt tjorvat och han fick vända till hamn igen. Går inte förklara hela händelsen men vi har fan aldrig sett något värre. Otroligt korkad. 
Vi avslutade kvällen med att käka på restaurang som ligger i marinan. Jag tog Rumpsteak "strindberg" och linus tog "Jägarschnitzeln". Otroligt jävla gott var det och trevligt. Vi spelade även lite fotbollsbordspel, eller det blev som en hel turnering som linus vann.

Söndagen hade vi ställt klockan på 05.00 för att gå tidigt med tidvattenströmmarna ut. Men vi vaknade till kraftigt regn så vi sa till varann att vi avvaktar. Klockan 14.30 skulle det vara högvatten igen och vi kunde då ta nytta av strömmarna som blir när högvattnet ska bli lågvatten och havet strömmar utåt. Vi käkade lunch innan avfärd och kollade en sista gång vindstyrkan, som var ganska hög, 10-13m/s. Vi avgick vid 14.30 som planerat och väl ute möttes vi av rätt duktig sjö och bra mycket vind. Vi pressade oss fram iaf med motor och körde på i 2-3 timmar vilket det tar innan man tagit sig ut till farleden. Det är så grunt här och trånga leder som man måste följa, så motor är att föredra. Vi hade vinden dessutom mot oss och det kändes inte aktuellt att kryss i så trånga leder. Det är mycket sanddyner som rör sig här och vår båt går djupt så att gå utanför led är ej att fundera på. Vi skulle väl egentligen typ börja segla kan man säga när motorn helt plötsligt börjar gå ner i varv och hostar. Jag och linus kollar på gasspaken och inser att den står på samma läge (den sitter rätt dumt så det händer rätt ofta att man råkar knuffa till den) sen kollar vi på varann. Vad händer? Har det fastnat något i propeller? Har vi inge bränsle? Vad fan är det!!!! Vi slår rätt fort av motorn, gör 180° sväng rakt tillbaka mot hamnen och drar ut förseglet. Naturligtvis när motorn dör så blåser det på som satan. Vågorna är riktigt stora och vi rullar kraftigt. Åskan börjar gå och det är riktigt mörkt runt om oss.  Det börjar blåsa ännu mer och regnet börjar ösa ner som satan. Tidvattnet är emot oss och fast vi seglar med 5-6 knop genom vattnet gör vi knappt 1 knop mot hamn. Det är precis som om någon vill pröva oss, allt helvete som finns precis samtidigt. Men det är väl så som det brukar heta att "Havet visar ingen nåd". Efter att jag kollat runt överallt och skruvat på luftningar och kollat tankar och dylikt så konstateras att vi har soppa torsk!!! Fan vad kass vi är. Vi får upp på navtex att det är GALE WARNING, beaufort 8 soon! Det är alltså hård kuling med vind på 17,2-20,7 m/s. Vi vet inte riktigt hur mycket det blåser exakt där vi är men det är rejält tryck. Linus har bra kontroll vid rodret trots att han knappt ser något i regnet och stänket. Jag försöker för allt jag kan meka med tankarna och jag lyckas flytta över 4 liter diesel från stora tanken i en juiceflaska till huvudtanken. Förmodligen är det väl de lilla som ligger kvar på botten som jag tur nog får därifrån och till huvudtanken. Vi seglar på men det går trögt då man går mot strömmen och vi är lite rädd för att vattnet ska hinna bli för lågt i hamnen för att ta sig in. Vi anländer i hamn 1 timme innan lägsta vatten och lyckas trycka oss in till bryggan med rejält med fart innan vi suger fast i geggan just bredvid bryggan. PUH! Vilken jävla känsla. 

Efter lite eftertanke så har vi ju faktiskt gått en del motor och sist vi tankade var i Ystad  och fick där i 23 liter. Vi trodde faktiskt inte vi var ens nära att ha slut, men det visade ju sig att vi hade fel. Vi kommer nog aldrig att få soppa torsk igen på resan, den sitsen vill man inte sätta sig i igen. Nordsjön - Bri, 1-0. Vi har ingen lust att ta revansch nu heller i dessa vindar så vi har beslutat att gå till Delfzijl och ta kanelerna ner till Amsterdam och Rotterdam. Vi sov natten i Borkum och hade förhoppning om att kunna få fram diesel dagen efter.

På morgonen fick vi tag i hamnkaptenen i Borkum och han hjälpte oss att fylla en dunk med 10 liter diesel. Då det inte går att tanka som privat i hamnen så blev vi glada för hjälpen. Det luktade som en bra diesel dessutom så vi blev glad=)
Vi kastade loss kort efter avslutad tankning och lite småprat med en holländare som låg där inne med båten. Klockan hann bli ca 11.00 och vi hade 4 timmar till godo med rätt tidvatten för att gå mot Delfzijl. Vi gjorde bra fart då det blåste över 10m/s och betydligt mer i byar och när åskvädret trycker över en. Vi surfade fram i halvvind i ca 9knop och ankom till Holland och Delfzijl vid 15.00 tiden. Vi fick vänta till ca 17.00 innan hamnkaptenen skulle komma så vi passade på att käka. När hamnkapten kom tankade vi 76 liter, dock ej helt fullt då vi var lite osäkra på betalningen =) Vi kastade sedan loss för att hinna med och bli inslussad i kanalerna. Nu har vi gått från Delfzijl till Groningen, ca 25 kilometer, och här ligger vi nu i hamn o ska nu hoppa isäng. Nästa ggn vi hörs kanske vi är i Amsterdam eller någe annat!

12 kommentarer:

  1. Åååååh vilken spänning! Jag är helt uppjagad efter de här inlägget. Herreguuu va ni blir prövade! Imponerande att ni löser dessa stressiga och plötsliga situationer gång på gång! Tummen upp!!:):)

    /Isa

    SvaraRadera
  2. Riktigt spännande läsning! Kul att läsa om era äventyr!

    SvaraRadera
  3. Det låter som ni tar kloka beslut och det bådar gott för er fortsatta äventyr. Kul läsning//Thomas

    SvaraRadera
  4. Det är som att läsa en spännande bok,helt otroligt så utförligt ni skriver,känns som man är med/fbe

    SvaraRadera
  5. Riktigt kul och spännande läsning, det verkar vara ett och annat man måste tänka på fortsätt med kloka beslut så väntar jag med spänning på nästa uppdatering :)

    SvaraRadera
  6. oj jag är helt matt å slut efter att ha läst erat inlägg allt kan verkligen hända,tur att allt gick bra ....till slut.Ta de försiktigt mot nya äventyr
    Kram på er Linus mamma

    SvaraRadera
  7. Vilket äventyr..........det är klart att seglare får soppatorsk eftersom fokus inte ligger på "motor och soppa" utan mera på typ.....pert, gaj och varsin och inte att glömma alla stackars travare....
    Skickligt att ni nådde hamn innan bottenkänning.....vilket team !
    1:e styrman måtte ha jobbiga vakter.
    Navigare necesse est !!! //your father

    SvaraRadera
  8. Opps! Varsin skall vara bardun...

    SvaraRadera
  9. Vi gjorde en liknande resa fast vi gick från Söder om Rotterdam, Seaport Marina (Amsterdam), Den Helder, upp via Holländska kanalerna (standing mastroute).. Delfzil, Kiel kanalen och hem till Råå (Helsingborg).. lycka till på er resa och be safe!

    SvaraRadera
  10. SeaPort Marina är en trevlig hamn.

    SvaraRadera
  11. Jag har lagt till er på min blogg nu: http://seglingarlivet.blogspot.se/

    SvaraRadera
  12. Väldigt underhållande läsning än en gång :D Keep it going boys! /Angelica

    SvaraRadera