onsdag 21 augusti 2013

Frankrike

Vad har hänt sen sist då? Ja vi har gått nattkonvoj genom Amsterdam o sedan spurtat kanalerna hela vägen ner till Willemstad för att vila. Sen seglade vi till Stellendam och käkade innan vi slussade ut i havet och satte segel mot Belgien och Zeebrugge. Dock så var det så fint på havet att vi gick över natten och satte kurs mot Dunkerque i Frankrike.

Om man ska ta det i lite mer detalj så gjorde vi i Amsterdam en 1200 mila service på Bri där vi kollade igenom riggen. Allt såg bra ut och vi passade även samma dag på att skura hela båten och städa invändigt. Den dagen blev några Holländare intresserad av vad vi höll på med uppe i masten så vi började snacka.. Efter en stund satt vi i deras båt och drack en öl som dem bljöd på. Vi fick berätta allt om resan och det var en väldigt trevligt pratstund. Det slutade med att vi gjorde som en riktig svensson och tackade nej till en middag som dom ville bjuda oss på. I Amsterdam marina hade det just dagen vi kom öppnad en ny restaurang som tydligen skulle vara Amsterdams finaste och bästa. Vi blev alltså bjuden dit på den officiella öppningsdagen (dagen då vi kom var tydligen bara för riktigt rika, hehe) på en "steak"  av dessa trevliga Holländare. Vi tackade nej=p vi skämdes faktiskt nästan men tänkte att det var väl ganska typiskt en svensk!
Det var tur vi tackade nej för att då vi gick och snackade med hamnkapten och skulle betala för natten så fick vi reda på att man kunde gå genom Amsterdam på natten då dom kör konvoj. Det är så mkt trafik genom Amsterdam så på dagen öppnar dom ej broarna. Så när vi kastade loss från marinan på kvällen stod holländarna som ville bjuda oss på "steak" på restaurangen och vinkade adjö =)
Vi matade motor hela natten och dagen och körde hela vägen ut tills i princip kanalerna är över. Där sov vi i Willemstad. Morgonen efter seglade vi mot Stellendam längre ut där man slussar ut i havet. Det var en mycket trevlig segling, bra fart och väldigt varmt. Man var lycklig för all motorgång i kanalerna tar död på en. Fyfan vad trist där är att köra motor.
Kanalerna i sig och Holland är mycket fint och speciellt, holländarna är jättetrevliga. Men all motorgång blir för jobbig om man pressar på och har bråttom som vi. Jag räknade lite snabbt i kartan och fick det till 99 broar som har öppnat sig för oss under kanalfärden och 12 slussar har vi passerat.

Efter att vi slussat ut i Stellendam seglade vi hela natten, tanken var att gå in i Zeebrugge i Belgien men vi körde på och satte kurs på Frankrike istället. Vi anlände till Dunkerque vid 16.00 tiden kommande dag efter en fin och lugn seglats på nordsjön. Nu har vi ca 44 sjömil till Dover som vi tänkt gå nån dag=)

Avslutningsvis vill vi tacka alla som skriver på bloggen. Även om vi inte svarar alla, pga av att vi inte har internet själva så ofta. Det är iaf väldigt kul med alla kommentarer och kul att se vilka som följer vår resa.

1. Nu äntligen funkar det att skriva en kommentar efter mååånga försök. Kul att det går bra för er. Kusten längs med Belgien är fin och även Brygge som ni passerade :).
    Hoppas vädret håller i sig så ni får kanonsegling framöver.
    Nu är ni väl ungefär halvvägs till Kanarieöarna. Hare gött!
    // Rännar

2. Gud vad långt ni hunnit grabbar samt hunnit med diverse saker :) grymt duktiga är ni!
    Man är alltid lika glad när man ser attt ett nytt inlägg har poppat in å man får njuta av er underbara skrivning och bilder, så egentligen vi som ska tacka er!
    Keep it up boys! ni är alltid i våra tankar! / kram Angelica

3. Jag vill åter igen uttrycka hur stolt jag är över er!
    BAMSEKRAM Isa!

4. Hallå!!

Guuu vad spännande att följa er resa, vilket äventyr!!
    Jag ser till att skriva ut alla era inlägg och skicka dem till morfar Ivar. Han följer er resa med soänning och sparar varje utskrift i en pärm :)

Ta det lugnt nu och njut av värmen, hör uppe börjar hösten komma krypande.

Hälsningar
    Sofie Sjöström

5. Dunkerque! Nåt som man bara hört talas om och som man sett i TV-serier:) Djupt imponerad och fascinerad av allt ni har varit med om, redan hittills, och kommer att vara med om framöver. Önskar er all lycka till o vi följer bloggen. God seglats :) /Åsa & Örjan

6. Haloj! Skoj läsning och fortfarande ett stort samtalsämne med snickarna och säljarna vid fikapauserna! Efter snart en månads jobb utan dig på firman Linus så jobbar vi snart dygnets alla timmar. Hoppas vi kan hitta nån/några som kan ersätta dig tills du är tillbaka! All lycka på erat äventyr! / Jonas & Grabbarna på Robmac